
Lääkärikeskus Aava – verkkosivuston uudistus

Ajanvarausjärjestelmän ja verkkosivuston uudistus
Loppuvuodesta 2013 Lääkärikeskus Aavalla oli vastassaan digitaalinen haaste: kilpailijoiden tahkotessa asiakasaikoja verkossa, jäi Aavan ajanvarauksen osuus pyöreään 20% kaikista varatuista ajoista, joista puolet jäi vahvistamatta ajanvarausratkaisun toimimattomuuden takia.
Mitä teimme?
Suunnittelimme ja toteutimme kaksivaiheisen uudistuksen. Ensiksi laitoimme kuntoon ajanvarausjärjestelmän asiakaspolut ja käyttöliittymän. Toisessa vaiheessa päivitimme Aava.fi-sivuston ulkoasun responsiiviseksi ja pyörimään Drupal 8:n päälle.
Ajanvarausjärjestelmän parantaminen aloitettiin keväällä 2014 ja osaprojekti valmistui marraskuussa. Projektin aikana suoraviivaistettiin ajanvarauksen asiakaspolkua, yksinkertaistettiin käyttöliittymää ja parannettiin visuaalista ilmettä sekä mobiilitukea.
Aavan pääverkkosivuston uudistus alkoi vuodenvaihteessa 2014-2015 kasvojenkohotuksena. Matkan varrella kuitenkin tiimimme totesi yhdessä asiakkaan kanssa, että tarvetta olisi mittavammalle uudistukselle.
Suunnittelimme Aavalle raikkaan ja responsiivisen ulkoasun. Samalla päätettiin päivittää alusta Drupal 8:aan, koska uutena tuotteena sillä on edessään pitkä elinkaari. Edelläkävijänä Aava ei kaihtanut tulokkaaseen tarttumista. Drupal 8 mahdollistaisi kokonaisuuden yksinkertaistamisen ja komponenttiajattelun ansiosta vauhtiin pääsemisen jälkeen kehitysnopeus olisi vertaansa vailla.
Projektista ja sen teknisistä ratkaisuista voit lukea lisää täältä.
Tulokset
Sähköisten ajanvarausten osuus kasvoi 20%:sta 35%:iin. Lisäksi verkkoajanvarausten kokonaismäärä kasvoi ensimmäisen vuoden aikana 15%. Parannusten ansiosta myös puhelinpalvelun yövuorosta voitiin luopua.