Rukakeskus
Uusi verkkosivusto ja sisäänrakennettu verkkokauppa
Kuusamossa sijaitseva Ruka on yksi Suomen suosituimmista hiihtokeskuksista, jonka korkeatasoiset harjoittelu- ja kilpailupaikat sekä muut aktiviteetit ovat saaneet myös maailmanlaajuista tunnustusta. Rukan palvelutarjonnan monipuolisuus hyödyttää tietenkin alueella vierailevaa matkailijaa, mutta samalla se asettaa suuria haasteita sivuston päivitettävyydelle ja verkkokaupan toiminnallisuudelle.
Lähtötilanne
Rukan verkkokauppa oli hiljattain uudistettu Drupal 8 ja Drupal Commerce -alustalle, mutta palvelun käytettävyydessä ja päivitettävyydessä oli parannettavaa. Eri kassajärjestelmät eivät esimerkiksi keskustelleet keskenään, pienimpiinkin muutoksiin tarvittiin koodaria, eikä mobiilikäyttäjien käyttökokemus vastannut toivottua tasoa.
Ketterämmän toimintamallin saavuttamiseksi ja hyväksi havaitun verkkokaupan jatkokehittämiseen haluttiin hyvä kumppani, joka kykenisi myös kehittämään verkkosivuston visuaalista ilmettä. Druid valittiin kumppaniksi paitsi akuutteihin uudistuksiin, myös palvelun jatkuvaan kehitykseen.
Mitä teimme?
Rukan verkkokaupan uudistaminen aloitettiin maaliskuussa 2017 ja ensimmäiset uudistukset julkaistiin seuraavana syksynä. Teknisten uudistusten ja rajapintaintegraatioiden lisäksi myös verkkosivuston visuaalista ilmettä päivitettiin projektin yhteydessä.
Yksi verkkokaupan täydellisen uudistamisen suurimmista haasteista oli saada Drupal integroitua hissilippukaupan kanssa. Integraation ansiosta ostettujen lippujen tietoja ei enää tarvitse syöttää kahteen eri järjestelmään, vaan tiedot menevät kassoille ja hiihtohissien porteille. Jatkossa tulemme yhdistämään samaan järjestelmään myös muita palveluja useasta domainista, sekä tuomaan verkkokauppaan mahdollisuuden yhdistellä aiempaa monipuolisemmin eri palveluntarjoajien tuotteita, esimerkiksi majoitus + hissilippu + välinevuokraus -tarjouspaketiksi.
Koko projekti toteutettiin ketterästi alusta loppuun Scrum-toimintaperiaatteiden mukaisesti ja tiimin kokoonpanoa vaihdettiin projektin aikana joustavasti tarpeiden mukaan. Jatkokehityksen sujuvoittamiseksi koulutimme asiakkaan tuoteomistajan Scrum-osaajaksi.
Tulokset
Uudistunut verkkokauppa palvelee käyttäjiä huomattavasti aiempaa paremmin ja on huomattavasti helpompi ylläpitää. Kausikortit, lahjakortit, yritysten kausikortit, vuokravälineet ja bussikuljetukset löytyvät nyt kaikki samasta verkkokaupasta. Parannettujen hakumahdollisuuksien avulla käyttäjä voi myös etsiä esimerkiksi majoitusvaihtoehtoja aiempaa monipuolisemmilla hakukriteereillä. Parantuneen käytettävyyden ansiosta mobiilisti tapahtuvien ostojen määrä kasvoi noin 30 %. Kokonaismyynti verkossa kasvoi 12 % edelliseen kauteen verrattuna.